Home » Klant aan het woord » “Hou ruimte voor spontaniteit, ook in je relatie!”

“Hou ruimte voor spontaniteit, ook in je relatie!”

De een haar eigen bedrijf, de ander een drukke internationale baan, meebesturen op school en een soepel gezinsleven? Dat kan toch niet!! Of toch wel als je allebei CiEPt?

“Ik merkte dat ik dingen ging missen en daardoor vaak ’s nachts wakker werd en dan dacht: Oh jee, dát had ik nog moeten doen, en die had ik nog moeten bellen… Dan legde ik maar een lijstje naast mijn bed, kon ik tenminste noteren wat me wakker hield. Mijn inbox liep structureel over en de avond voor de vakantie zat ik dan nog 500 mailtjes weg te werken. Het werd het tijd om in te grijpen. Toen ben ik het CiEP-programma gaan volgen. ” Aan het woord is Tanja de Mooij, directeur en oprichter van arbodienstverlener Trendel gevestigd in Alphen aan de Rijn.

“Nu verwerk ik mijn mail veel gestructureerder en vlotter. De trigger gaat al af bij 100 mailtjes in mijn inbox en daar plan ik dan bewust tijd voor in om die op te schonen. Het loopt niet meer zo op. Ik heb meer controle en dat geeft veel rust in mijn hoofd. Overdag heb ik nu tijd voor mijn managementtaken, die ik voorheen vaak ’s avonds deed, maar dan hebben we natuurlijk ook spitsuur in ons gezin. En ik ben voorzitter van de MR op school. Ik vind het belangrijk ook daar een bijdrage te leveren.”

Haar man Kees de Mooij, projectmanager bij de Duitse kranenbouwer NKMNoell Special Cranes knikt instemmend. “Toen ik zag dat Tanja meer rust en energie kreeg wilde ik dat ook voor NKM. Op kantoor beslis ik veel sneller over de dingen die op me afkomen. Door Doe het Nu!, Plan het Nu!, Zeg het Nu! communiceer ik duidelijker over wat ik wanneer nodig heb van anderen en krijg ik veel sneller antwoord. Als ik terugkom uit het buitenland op vrijdagmiddag behandel ik mijn mail en plan mijn werk in. Ik ga met een goed gevoel het weekend in en mijn aandacht is dan ook bij de kinderen. Ze zitten op hockey en tennis, en dan ben je druk met ze naar wedstrijden te brengen. Voor mij was trouwens een eye-opener dat het oke is om tijd voor de “BV-ik” te nemen in je werk, zoals het plannen en organiseren van je eigen werk of een praatje bij de koffie.

Tanja: “Ik merk dat ik veel besluitvaardiger en produktiever ben geworden. CiEP leerde me keuzes te maken, en dat werkt door of het nu over mijn personeel gaat, het bouwen van een website of innovatie. Die website was er nu nog niet als ik daar niet wekelijks tijd voor had geblokt in mijn agenda.”

Eensgezind passen ze ook thuis de CiEP-principes toe. “We begrijpen elkaar nu veel beter. Zo hebben we in de meivakantie de zolder en de schuur opgeruimd. Je hebt iets in je handen en dan besluit je meteen wat je ermee gaat doen! De oude management- en studieboeken konden veel makkelijker weg dan ik altijd dacht. En als ik me hierin wil verdiepen dan schaf ik wel de nieuwste inzichten aan! Ook in de privé-mail is de CiEP-indeling erg handig. We zitten nog wel een beetje te puzzelen hoe we dat gaan doen met onze gezinsagenda, die hangt hier thuis in de keuken en soms heb je die gegevens ook op je werk nodig om iets te plannen. Kees geeft nu in ieder geval heel tijdig zijn opties voor buitenlandse reizen door, dat werkt heel goed voor mij want ik moet dan thuis alles opvangen.”

Ons advies voor andere drukke gezinnen: hou ruimte voor spontaniteit, ook in je relatie.

Plaats een reactie